Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2011

Marketing Oriented Party ή Όταν ο Σαμαράς συνάντησε τον Μπλερ και η ΝΔ τους Εργατικούς

Αχ βρε Αντωνάκη! Είδες που με οδήγησες...να ψάχνω τις περυσινές μου σημειώσεις από το Political Marketing 1. Τι μου θύμισες...Όταν είχα δει τον τίτλο αυτού του μαθήματος γούσταρα τρελά να το παρακολουθήσω, αλλά όταν είδα το όνομα του καθηγητή ήμουν έτοιμος να το παρατήσω. Τελικά για καλή μου τύχη δεν το παράτησα! Το μάθημα αυτό ήταν από τα πιο ενδιαφέροντα όλου του έτους!
Λοιπόν σε αυτό το μάθημα ασχοληθήκαμε όπως είναι προφανές με το Political Marketing. Marketing και πολιτική μαζί; Θα πέσει φωτιά να μας κάψει στα ανεξάρτητα και αδέσμευτα Ελληνικά Πανεπιστήμια!
Τέλος πάντων...Όλα αυτά τα θυμήθηκα όταν σήμερα είδα τον Αντωνάκη να παρουσιάζει το νέο logo της ΝΔ, το νέο labelling, τα νέα γραφεία και το νέο portal. Μου ήρθε αμέσως στο μυαλό που ξεχωρίζαμε τα κόμματα σε κατηγορίες με τον Dr. Pettitte και είπα "Ωπ!Να και η ΝΔ Market Oriented Party". Το εάν και κατά πόσον ήταν μέχρι τώρα, και εάν όχι γιατί, δεν πρόκειται ν το αναλύσω. Επανέρχομαι στις αναλαμπές μου και θυμάμαι ότι τότε χωρίζαμε τα κόμματα σε Product Oriented Parties, Sales Oriented Parties και Market Oriented Parties (Jennifer Lees-Marshment, Auckland). Δεν θα μπω στις δύο πρώτες κατηγορίες αλλά θα πάω κατευθείαν στην τρίτη η οποία και νομίζω μας ταιριάζει γάντι. Προτού κάνω αυτό όμως ας αναφέρω επιγραμματικά τα κύρια σημεία αυτών των μοντέλων πολιτικού marketing:
  • Προσδιορισμός του οργανισμού/κόμματος
  • Προσδιορισμός της αγοράς/ψηφοφόροι
  • Προσδιορισμός του προϊόντος
Α. Η συμπεριφορά του κόμματος
Β. Η συνέχεια, όχι μόνο η περίοδος των εκλογών
Γ. Όλα τα επίπεδα του κόμματος

-Ηγεσία
-Βουλευτές
-Μέλη
-Προσωπικό
-Σύμβολα
-Καταστατικό
-Δράσεις
-Πολιτικές

Και τώρα πάμε στο ψητό...Πότε ένα κόμμα είναι Market Oriented, ή απλά ελληνιστή πότε είναι προσανατολισμένο προς την αγορά;
  1. Όταν διαμορφώνεται βάσει των πληροφοριών που έρχονται από την αγορά, ή απλούστερα από το τι θέλει ο κόσμος. Δεν προσπαθεί να περάσει τη δική του ατζέντα στον κόσμο και να πράξει ότι θεωρεί το ίδιο το κόμμα σωστό αλλά προσπαθεί να υλοποιεί ότι θεωρούν οι ψηφοφόροι του ότι είναι το πλέον σωστό και επείγον.
  2. Όταν σχεδιάζει το προϊόν του πάνω στις πληροφορίες από την αγορά, δηλαδή πάνω στο τι θέλει ο κόσμος. Και όταν μιλάμε για προϊόν ας κοιτάξουμε λίγο παραπάνω για να αντιληφθούμε το εύρος αυτής της έννοιας. Είναι τα πάντα που εκφράζουν την εικόνα και την φύση του κόμματος.
  3. Όταν το προϊόν του είναι προσαρμόσιμο βάσει το βαθμού επίτευξης, της αντίδρασης στο εσωτερικό, του ανταγωνισμού αλλά και της υποστήριξης που υπάρχει.
  4. Όταν όλο το κόμμα είναι έτοιμο να εφαρμόσει ότι επιτάσσει το πλάνο του marketing.
  5. Όταν υπάρξει αδιάκοπη και πολυκάναλη επικοινωνία σε όλο το κόμμα
  6. Όταν γίνονται συνεχείς εκστρατείες για πολλούς σκοπούς και όχι μόνο για τις εκλογές
  7. Όταν εφαρμόζει πολιτικές και προχωρά σε αλλαγές και ο κόσμος ενημερώνεται για αυτό και γίνεται κοινωνός αυτής της τάσης
Αυτό το μοντέλο λοιπόν θεωρείται το μέλλον του πολιτικού marketing! Είναι το πλέον επιτυχημένο μοντέλο και είναι επίσης το μοντέλο το οποίο συνεισφέρει τα μέγιστα στη δημοκρατία, καθότι οι επιθυμίες των ψηφοφόρων γίνονται στόχος των κομμάτων.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα πιστής εφαρμογής αυτού του μοντέλου είναι οι Εργατικοί του Μπλερ το 1997, οπότε και άλλαξε πλήρως το κόμμα...από όνομα μέχρι σύμβολο, καταστατικό, προσανατολισμό κλπ. Οι Εργατικοί έγιναν Νέοι Εργατικοί, ο Μπλερ άρχισε να αποκτά στρατηγική όμοια με τις λαϊκές απαιτήσεις, δηλαδή παιδεία, σύστημα υγείας κλπ.
Τώρα ο Αντωνάκης έρχεται να κάνει τα ίδια! Νέο σήμα, νέα γραφεία, νέο διαδραστικό portal, νέα μηνύματα. Δεν ξέρω όμως εάν έχουν ενημερώσει τον Αντωνάκη ότι ένα κόμμα για να είναι Market Oriented και άρα να έχει μία σωστή marketing βάση για να κερδίσει τις εκλογές, πρέπει να ακολουθήσει πιστά όλα τα βήματα που προαναφέρονται και όχι επιλεκτικά. Καλή η αλλαγή του σήματος και η δημιουργία του portal, έστω και εάν είναι προβληματικό, αλλά πρέπει όλος ο κομματικός μηχανισμός να είναι έτοιμος όχι μόνο να τα αφουγκραστεί αλλά και να τα εφαρμόσει.
Εκεί είναι το στοίχημα Αντωνάκη...Το να κάνεις αυτή την, τουλάχιστον ανεκδιήγητη, σκιώδη κυβέρνηση που έβαλες να ακολουθούν το marketing plan του κόμματος.
Να δω Τζέρυ σε marketing strategy meeting και τι στον κόσμο...
















Βιβλιογραφία:
Lees-Marshment (2001) Political Marketing and British Political Parties, Manchester University Press

Δεν υπάρχουν σχόλια: